Kangoeroeklas


Onze doelstellingen

-  We willen onderwijs aanbieden op maat van elk kind.
Ook hoogbegaafde  kinderen krijgen zorg door middel van extra uitdaging op eigen niveau.

- Contact met ontwikkelingsgelijken.
In onze kangoeroeklas komen de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong samen (per graad een kangoeroeklas), waarbij ze gestimuleerd worden om hun creatieve capaciteiten verder te ontwikkelen. 

- Werkhouding verbeteren.
We bieden deze kinderen moeilijke opdrachten aan zodat ze zich leren inspannen en leren omgaan met het maken van fouten.

- Studievaardigheden optimaliseren.
We willen hun leerhonger blijven voeden door in te spelen op hun behoeftes zodat ze zich verder kunnen ontplooien en de stap zetten naar leren leren.

Leerlingen die in aanmerking komen:

- Leerlingen waarvan een IQ test is afgenomen en waarvan werd vastgesteld dat ze hoogbegaafd zijn.

- Leerlingen waarvan geen IQ test is afgenomen en waarvan in de klas wordt vastgesteld dat de binnenklasdifferentiatie (ander werk taal en wiskunde) onvoldoende is, worden na een zorgoverleg
(met directie, leerkracht, zorgjuf en zorgcoördinator)  in de kangoeroeklas opgenomen voor een proefperiode van 6 weken.
De ouders worden hiervan steeds op de hoogte gebracht.
Daarna volgt terug een evaluatie.

Frequentie

De kangoeroeleerlingen komen 1x/week één uur samen onder begeleiding van juf Karine.         
                  
In de kangoeroeklas wordt in de breedte gewerkt waarbij o.a. projectwerk, filosoferen, denkspelen,  techniek, efficiënt werken met multimedia, …enzovoort aan bod komen.

De kinderen van de kangoeroeklas worden 3 keer per jaar geëvalueerd samen met het rapport.
Hierin worden de vorderingen genoteerd en eventueel besproken tijdens de ouderavond.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


tweede leerjaar

TAFELMAAND

Voor de kinderen van het tweede leerjaar in de kangoeroeklas voorzien we een tafelmaand.
Het doel van deze tafelmaand is om deze kinderen een uitdaging aan te bieden om de tafels sneller te automatiseren én om verveling tegen te gaan.
We brengen de maaltafels in 4 weken tijd aan.
Week 1 : tafels 2-5-10
Week 2 : tafels 3-6-9
Week 3 : tafels 4-8-7
Week 4 : herhaling
Daarna volgt een tempotoets.
Indien de tafels onvoldoende geautomatiseerd zijn, krijgen ze de volgende week een herkansing .
Geslaagde leerlingen krijgen zo de kans om tijdens de binnenklasdifferentiatie  nog meer ‘ander werk’ te maken.

Voor sommige kinderen zal het misschien één van de eerste keren zijn dat ze zich echt voor een taak moeten inzetten. Op die manier wordt het doorzettingsvermogen ook gestimuleerd.
--------------------------------------------------------------------

Boek: Gevoelig Hoogbegaafd


Afbeeldingsresultaat voor boek gevoelig hoogbegaafd

Door middel van de praktijkverhalen in Gevoelig hoogbegaafd geeft de auteur meer inzicht in hoe volwassenen een betere begeleiding kunnen geven aan gevoelig hoogbegaafde kinderen. Om deze verhalen te ondersteunen, is gebruikgemaakt van de kennis van onderzoekers op het gebied van hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit.

Vaak ontstaan de vragen, twijfels en worstelingen van hoogbegaafde kinderen niet alleen vanuit een hoog IQ. Ze komen ook vanuit hun gevoeligheid, vanuit een verhoogd bewustzijn. Hoogbegaafde kinderen nemen meer waar.
Alle intense ervaringen die hoogbegaafde kinderen en volwassenen iedere dag weer opdoen, hebben een plek nodig, moeten verwerkt worden. Hiervoor zijn vertrouwen en zelfreflectie nodig.
Wanneer hoogbegaafde kinderen en volwassenen zichzelf beter leren begrijpen, krijgen ze meer grip op hun leven en kunnen ze een gelukkiger leven gaan leiden.


Rineke Derksen leidt samen met Martin Snijders GelukkigHB, advies- en begeleidingsbureau gespecialiseerd in hoogbegaafdheid. Ze coacht dagelijks hoogbegaafde kinderen en volwassenen. Daarnaast begeleidt ze groepen hoogbegaafde kinderen en traint ze diverse schoolteams, hulpverleners en professionals die met deze kinderen werken. Rineke leidt professionals op om GelukkigHB-groepen op te zetten en te begeleiden in hun eigen omgeving.
Ze legt in haar begeleiding de nadruk op het welzijn van hoogbegaafde mensen, zodat zij stabiel en gelukkig kunnen leven ondanks en dankzij hoogbegaafdheid.
Eerder verschenen van haar hand de boeken Gelukkig hoogbegaafd (inmiddels derde druk) en Slimme Rick.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Afbeeldingsresultaat voor boek gevoelig hoogbegaafd

  • Dit boek is hét basisboek over hoogbegaafdheid, geschreven door expert Prof. dr. Tessa Kieboom.
  • Over hoogbegaafdheid doen veel misverstanden de ronde. Zo zouden hoogbegaafde kinderen op school een luilekkerleventje leiden. De overtuiging dat hoogbegaafdheid geen luxeprobleem is, en dat hoogbegaafde kinderen evenveel aandacht verdienen als zwakkere leerlingen, vindt gelukkig steeds meer weerklank. Maar hoe zet je dit concreet om in de praktijk?
  • Wat is hoogbegaafdheid precies? Hoe wordt de diagnose gesteld? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe ga je het beste om met hoogbegaafde kinderen? Welke aanpassingen zijn er nodig op school? Het zijn maar enkele van de vragen die in dit boek een duidelijk antwoord krijgen.
  • Uitgeverij Lannoo
  • Beschikbaar bij ons op school. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten