Onze doelstellingen
- We
willen onderwijs aanbieden op maat van elk kind.
Ook
hoogbegaafde kinderen krijgen zorg door middel van extra uitdaging op
eigen niveau.
- Contact
met ontwikkelingsgelijken.
In onze
kangoeroeklas komen de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong samen (per
graad een kangoeroeklas), waarbij ze gestimuleerd worden om hun creatieve
capaciteiten verder te ontwikkelen.
- Werkhouding
verbeteren.
We bieden
deze kinderen moeilijke opdrachten aan zodat ze zich leren inspannen en leren
omgaan met het maken van fouten.
- Studievaardigheden
optimaliseren.
We willen
hun leerhonger blijven voeden door in te spelen op hun behoeftes zodat ze zich
verder kunnen ontplooien en de stap zetten naar leren leren.
Leerlingen die in aanmerking komen:
- Leerlingen waarvan een IQ test is afgenomen en waarvan werd vastgesteld dat ze hoogbegaafd zijn.
- Leerlingen
waarvan geen IQ test is afgenomen en waarvan in de klas wordt vastgesteld dat
de binnenklasdifferentiatie (ander werk taal en wiskunde) onvoldoende is,
worden na een zorgoverleg
(met
directie, leerkracht, zorgjuf en zorgcoördinator) in de kangoeroeklas
opgenomen voor een proefperiode van 6 weken.
De ouders
worden hiervan steeds op de hoogte gebracht.
Daarna
volgt terug een evaluatie.
Frequentie
De kangoeroeleerlingen komen 1x/week één uur samen onder begeleiding van juf Karine.
In de
kangoeroeklas wordt in de breedte gewerkt waarbij o.a. projectwerk,
filosoferen, denkspelen, techniek, efficiënt werken met multimedia,
…enzovoort aan bod komen.
De kinderen van de kangoeroeklas worden 3 keer per jaar geëvalueerd samen met het rapport.
Hierin
worden de vorderingen genoteerd en eventueel besproken tijdens de ouderavond.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
tweede leerjaar
TAFELMAAND
Voor de kinderen van het tweede leerjaar in de kangoeroeklas voorzien we
een tafelmaand.
Het doel van deze tafelmaand is om deze kinderen een uitdaging aan te
bieden om de tafels sneller te automatiseren én om verveling tegen te gaan.
We brengen de maaltafels in 4 weken tijd aan.
Week 1 : tafels 2-5-10
Week 2 : tafels 3-6-9
Week 3 : tafels 4-8-7
Week 4 : herhaling
Daarna volgt een tempotoets.
Indien de tafels onvoldoende geautomatiseerd zijn, krijgen ze de
volgende week een herkansing .
Geslaagde leerlingen krijgen zo de kans om tijdens de
binnenklasdifferentiatie nog meer ‘ander werk’ te maken.
Voor sommige kinderen zal het misschien één van de eerste keren zijn dat
ze zich echt voor een taak moeten inzetten. Op die manier wordt het doorzettingsvermogen
ook gestimuleerd.
--------------------------------------------------------------------
Boek: Gevoelig Hoogbegaafd
Door middel van de
praktijkverhalen in Gevoelig hoogbegaafd geeft de auteur meer inzicht in hoe
volwassenen een betere begeleiding kunnen geven aan gevoelig hoogbegaafde
kinderen. Om deze verhalen te ondersteunen, is gebruikgemaakt van de kennis van
onderzoekers op het gebied van hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit.
Vaak ontstaan de vragen, twijfels en
worstelingen van hoogbegaafde kinderen niet alleen vanuit een hoog IQ. Ze komen
ook vanuit hun gevoeligheid, vanuit een verhoogd bewustzijn. Hoogbegaafde kinderen
nemen meer waar.
Alle intense ervaringen die
hoogbegaafde kinderen en volwassenen iedere dag weer opdoen, hebben een plek
nodig, moeten verwerkt worden. Hiervoor zijn vertrouwen en zelfreflectie nodig.
Wanneer hoogbegaafde kinderen en
volwassenen zichzelf beter leren begrijpen, krijgen ze meer grip op hun leven
en kunnen ze een gelukkiger leven gaan leiden.
Rineke Derksen leidt samen met Martin
Snijders GelukkigHB, advies- en begeleidingsbureau gespecialiseerd in
hoogbegaafdheid. Ze coacht dagelijks hoogbegaafde kinderen en volwassenen.
Daarnaast begeleidt ze groepen hoogbegaafde kinderen en traint ze diverse
schoolteams, hulpverleners en professionals die met deze kinderen werken.
Rineke leidt professionals op om GelukkigHB-groepen op te zetten en te
begeleiden in hun eigen omgeving.
Ze legt in haar begeleiding de nadruk
op het welzijn van hoogbegaafde mensen, zodat zij stabiel en gelukkig kunnen
leven ondanks en dankzij hoogbegaafdheid.
Eerder verschenen van haar hand de
boeken Gelukkig hoogbegaafd (inmiddels derde druk) en Slimme Rick.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Dit boek is hét basisboek
over hoogbegaafdheid, geschreven door expert Prof. dr. Tessa Kieboom.
- Over hoogbegaafdheid doen
veel misverstanden de ronde. Zo zouden hoogbegaafde kinderen op school een
luilekkerleventje leiden. De overtuiging dat hoogbegaafdheid geen
luxeprobleem is, en dat hoogbegaafde kinderen evenveel aandacht verdienen
als zwakkere leerlingen, vindt gelukkig steeds meer weerklank. Maar hoe
zet je dit concreet om in de praktijk?
- Wat is hoogbegaafdheid
precies? Hoe wordt de diagnose gesteld? Wat zijn de voor-
en nadelen? Hoe ga je het beste om met hoogbegaafde kinderen? Welke aanpassingen zijn
er nodig op school? Het zijn maar enkele van de vragen die
in dit boek een duidelijk antwoord krijgen.
- Uitgeverij Lannoo
- Beschikbaar bij ons op
school.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten